Hledat firmy v obci Brodce
Živé firmy v obci Brodce 28 firem
Hluboká 177, BrodceZavřenoDobrovická 58, BrodceOtevřenoDobrovická 258, BrodceOtevřenoRudé armády 123, BrodceOtevřeno 24 hodinNa Jílci 394, BrodceOtevřeno 24 hodinRudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Dobrovická 58, BrodceOtevřenoDobrovická 258, BrodceOtevřenoRudé armády 123, BrodceOtevřeno 24 hodinNa Jílci 394, BrodceOtevřeno 24 hodinRudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Dobrovická 258, BrodceOtevřenoRudé armády 123, BrodceOtevřeno 24 hodinNa Jílci 394, BrodceOtevřeno 24 hodinRudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Rudé armády 123, BrodceOtevřeno 24 hodinNa Jílci 394, BrodceOtevřeno 24 hodinRudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Na Jílci 394, BrodceOtevřeno 24 hodinRudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Rudé armády 300, BrodceOtevřeno 24 hodinDobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Dobrovická 269, BrodceOtevřeno 24 hodinCukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Cukrovarská 446, Brodcedle domluvyDobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Dobrovická 34, BrodcezavřenoBrodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Brodce č. 1OtevřenoBrodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Brodce č. 435OtevřenoRudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Rudé armády 259, BrodceOtevřenoBrodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Brodce č. 366OtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Školní 270, BrodceOtevřenoMlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Mlýn 195, BrodceOtevřenoŠkolní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Školní 270, BrodceOtevřenoSokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Sokolská 91, Brodcedle domluvyPod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Pod ZDŠ 362, Brodcedle domluvyOÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
OÚNZ 314, BrodceOtevřeno
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
1 části obce:
21 ulic:
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
