Hledat firmy v obci Brodce, ulice Pod ZDŠ
Nabídka práce v okolí 30 km 421 firem
Gellnerova 478/12, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,14 km
Havlíčkova 447, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,15 km
Gellnerova 565, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,15 km
tř. Václava Klementa 147/23, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,16 km
Zalužanská 1292, Mladá Boleslav III, Mladá Boleslav10,20 km
tř. Václava Klementa 294, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,24 km
Dukelská 1310, Mladá Boleslav III, Mladá Boleslav10,25 km
Předměřice nad Jizerou č. 25010,26 km
tř. Václava Klementa 846, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,27 km
Kropáčova Vrutice č. 110,28 km
Sirotkova 1242, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,33 km
Václavkova 950, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,34 km
Jabkenice č. 14510,38 km
tř. Václava Klementa 822, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,48 km
Dalovice č. 3210,57 km
Stará Lysá č. 20010,59 km
Řepov č. 17410,62 km
Sadová 718, Mladá Boleslav II, Mladá Boleslav10,65 km
Plazy č. 10310,81 km
Topolová 810, Mladá, Milovice10,84 km
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
