Hledat firmy v obci Brodce, ulice K Úvozu
Nabídka práce v okolí 30 km 421 firem
Petra Bezruče 1078, Pečky28,71 km
náměstí Hilmarovo 1, Kopidlno28,76 km
Hořín č. 9328,77 km
náměstí Hilmarovo 114, Kopidlno28,81 km
Sezemická 2757/2, Horní Počernice, Praha28,87 km
Bedřicha Smetany 230, Obříství28,88 km
Nůšařská 3386, Mělník28,91 km
Do Čertous 2998/17, Horní Počernice, Praha28,91 km
Jateční 316, Český Brod28,94 km
Nová Ves II č. 4, Rostoklaty28,96 km
Českolipská 3419, Mělník28,99 km
Bártlova 83/1, Horní Počernice, Praha29,01 km
K Přívozu 1446, Mělník29,02 km
K Přívozu 1446/4, Mělník29,02 km
Tř. Jana Švermy 342, Pečky29,05 km
Na Staré cestě 2692/8, Mělník29,06 km
Kuřívody č. 618, Ralsko29,07 km
Mladoboleslavská 514, Vinoř, Praha29,12 km
J. A. Komenského 184, Pečky29,14 km
Masarykovo nám. 78, Pečky29,18 km
Historie obce Brodce celá historie
Vývoj Brodců byl poměrně složitý. Vedle dnešního městečka na plochém východním břehu Jizery k nim patřily i kostel a tvrz (zámek) na západní straně řeky, na ostrohu nad soutokem Jizery a potoka přitékajícího Chotětovským dolem. Kostel a panské sídlo se připomíná již roku 1346. Roku 1505 se poprvé zmiňuje i ves Horky, která vznikla v 15. století dole u řeky. Dnes Horky zahrnují jak kostel, tak i zámek.
Jak dokládá samotné jméno měl prostor Brodců velký komunikační význam. S ochranou a kontrolou brodu souvisel i vznik panského sídla a vzestup sídliště na městečko - kolem roku 1450. Městečko Brodce vzniklo v zásadě na vidlici cest od brodu na Mladou Boleslav a Nymburk, která podmínila tvar trojúhelníkového náměstí. Severo-jižní směr dodržovala i významná komunikace z Prahy do Zhořelce ( přes Starou a Mladou Boleslav), která vedla právě přes brodecký brod. Později byla trasa upravena po východním břehu mimo brod, tak jako je tomu nyní. S touto změnou nepochybně souvisí brodecké privilegium z roku 1575 o přeložení zdejšího mýta z mostu přes Jizeru na novou silnici, která Brodce proťala na západní straně.
Za třicetileté války byly Brodce značně postiženy a zástavba se až do poloviny 18. stol. omezovala na náměstí a cestu ke brodu a k Nymburku. Poté začaly vznikat domy i podél nové - "boleslavské" silnice a nahuštěná zástavba v klínu podél jižní strany náměstí. Vznikla zde pozoruhodná urbanistická struktura kompozice domků řazených do šesti úzkých rovnoběžných uliček, vedených vždy po hranici pozemku příslušného domu na náměstí. Po roce 1842 byla tato zástavba dokončena a došlo rovněž k parcelaci dvora severně od náměstí.
Od konce 19. století vznikala běžná parcelace rodinných domků směrem k cukrovaru, kterému Brodce vděčily za rozvoj i v meziválečném období. Do cukrovaru byla z chotětovského nádraží vybudována železniční vlečka.
Brodce si nicméně zachovaly drobné měřítko zástavby spíše vesnického charakteru. Nejvýraznější ochuzení v období socializmu znamenalo zboření cenné zájezdní hospody proti západnímu konci náměstí kvůli napřímení silnice.
Demografické údaje
MĚSTYS Brodce
Dobrovická 34, Brodce, 29473, Brodce nad Jizerou
Osoby
- p. Nová Edita, starosta
Kontakty
- 326 312 204
- podatelna@brodce.cz
- www.brodce.cz
Vlajka
