Hledat firmy v obci Harrachov, část obce Harrachov
Můžete zadat název firmy, IČ, nebo popis činnosti. Zkuste například restaurace
přidat firmu
Nabídka práce v okolí 30 km 613 firem

nám. Dr. E. Beneše 584/24, Liberec I-Staré Město, Liberec25,85 km

nám. Dr. E. Beneše 584/24, Liberec I-Staré Město, Liberec25,85 km

Moskevská 13/4, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,85 km

Dr. Milady Horákové 1072/118, Liberec VI-Rochlice, Liberec25,86 km

nám. Dr. E. Beneše 468/23, Liberec I-Staré Město, Liberec25,86 km

Moskevská 658/41, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,86 km

Dr. Milady Horákové 1139/131, Liberec VI-Rochlice, Liberec25,87 km

Dr. Milady Horákové 391/1, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,87 km

Moskevská 638/8, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,87 km

Česká 615, Liberec XXV-Vesec, Liberec25,88 km

Frýdlantská 183/4, Liberec I-Staré Město, Liberec25,88 km

nám. Dr. E. Beneše 183/22, Liberec I-Staré Město, Liberec25,88 km

Pastýřská 375/3, Liberec I-Staré Město, Liberec25,88 km

Moskevská 32/18, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,88 km

Kozinova 1073/11, Liberec I-Staré Město, Liberec25,89 km

Mariánská 587/7, Liberec I-Staré Město, Liberec25,89 km

Mariánská 587/7, Liberec I-Staré Město, Liberec25,89 km

Revoluční 131/1, Liberec IV-Perštýn, Liberec25,89 km

Frýdlantská 185/6, Liberec I-Staré Město, Liberec25,90 km

Frýdlantská 244/1, Liberec I-Staré Město, Liberec25,90 km

Historie obce Harrachov celá historie

Původní ves Dörfl byla založena v 17. století nedaleko Seifenbachu (Sejfský, nyní Ryzí potok) a začátkem 18. století přejmenována po majitelích na Harrachov (původně Harrachsdorf).

Po 2. světové válce k němu byly připojeny osady Nový svět a Rýžoviště, v r. 1959 byly připojeny též Mýtiny, samoty na polském území, výměnou za stejně velké území u Kacířské skály. Harrachov pak dostal železniční spojení přes Kořenov s Tanvaldem. Tato jedna z málo provozovaných ozubnicových drah nabízí krásnou vyhlídkovou jízdu romantickou krajinou Jizerských hor a Krkonoš, s množstvím tunelů a viaduktů.

Dříve než se stal Harrachov nejznámějším turistickým a sportovním střediskem západních Krkonoš, proslul daleko za hranicemi Čech svým sklářstvím. Nejprve v lokalitě Rýžoviště, později na Novém Světě vznikla tradice prvotřídně ručně vyráběného foukaného, broušeného, ale i rytého a malovaného či jinak zdobeného skla. V nově otevřeném muzeu skla jsou vystaveny skutečné skvosty sklářského umění.

Historické památky:

Na místě původní dřevěné kaple z r. 1730 byl v r. 1788 postaven dřevěný kostel sv. Václava. V letech 1822-28 byl postaven zděný empírový kostel s částečně skleněným oltářem z r. 1864 a velkým lustrem z r. 1828.

Přímo v objektu harrachovské sklárny je historická brusírna skla a malý pivovar. Vedle sklárny je novogotická kaple sv. Alžběty se skleněným zvonkem. Ve zdejší sklárě jej odlil r. 1916 Julius Klinger. Zvonek je 50 cm vysoký a váží 10 kg. Nad svým portálem nese znak rodu Harrachovců - tři paví pera. Uvnitř kaple je umístěn oltář z benátských zrcadel. Denně přístupná.

Mezi zajímavosti Harrachova se též právem řadí ozubnicová železniční dráha mezi Tanvaldem a Harrachovem, která byla vyhlášena národní technickou památkou. Tato železnice byla v minulosti důležitým spojem mezi Českou republikou a Polskem a během 2. světové války i důležitou trasou do Berlína. Historie vlakového spojení mezi Harrachovem a nedalekým polským městem sahá až do roku 1902. Po válce zde však pravidelné linky přestaly jezdit.

Od roku 2010 budou na trati jezdit moderní dieselové stroje bez ozubnice. Jezdit začnou pravidelné přímé vlaky z Tanvaldu do polské Jelení Hory.

Přímo v objektu harrachovské sklárny je historická brusírna skla a malý pivovar. Vedle sklárny je novogotická kaple sv. Alžběty se skleněným zvonkem. Ve zdejší sklárě jej odlil r. 1916 Julius Klinger. Zvonek je 50 cm vysoký a váží 10 kg. Nad svým portálem nese znak rodu Harrachovců - tři paví pera. Uvnitř kaple je umístěn oltář z benátských zrcadel. Denně přístupná.

Mezi zajímavosti Harrachova se též právem řadí ozubnicová železniční dráha mezi Tanvaldem a Harrachovem, která byla vyhlášena národní technickou památkou. Tato železnice byla v minulosti důležitým spojem mezi Českou republikou a Polskem a během 2. světové války i důležitou trasou do Berlína. V současné době je tato trať díky celkovému úpadku železniční dopravy využívána převážně pro turistické účely a pro osobní dopravu do Harrachova.

Demografické údaje

Soubory cookies umožňují správné a úplné používání webových stránek

Další informace zobrazíte kliknutím na Informace o cookies.