Hledat firmy v obci Adamov, část obce Adamov
Můžete zadat název firmy, IČ, nebo popis činnosti. Zkuste například restaurace
přidat firmu
Nabídka práce v okolí 30 km 687 firem

Tuřanské náměstí 88/3, Tuřany, Brno17,25 km

Vídeňská 138/104, Dolní Heršpice, Brno17,26 km

Pratecká 902/12b, Tuřany, Brno17,26 km

Družstevní 452/13a, Ostopovice17,28 km

U Svratky 962, Tišnov17,30 km

Jihlavská 320/2, Troubsko17,41 km

U Střelnice 366, Tišnov17,54 km

nám. Míru 346, Tišnov17,60 km

Radniční 14, Tišnov17,62 km

Nádražní 1797, Tišnov17,63 km

Nádražní 1797, Tišnov17,63 km

Mlýnská 152, Tišnov17,65 km

nám. Míru 111, Tišnov17,66 km

Ráboňova 117, Tišnov17,71 km

Vídeňská 206/108, Přízřenice, Brno17,76 km

Červený Mlýn 1538, Tišnov17,77 km

Holubice č. 30717,84 km

Modřická 205, Moravany18,00 km

Ostrovec 1554, Tišnov18,01 km

Vintrovna 395/25, Popůvky18,04 km

Historie obce Adamov celá historie

Adamov se rozprostírá po obou stranách hlubokého údolí, které vytvořila řeka Svitava a Křtinský potok. Historie osídlení této části Moravského krasu sahá až do pravěku, což dokládají četné archeologické nálezy. Světoznámým se stal halštatský pohřeb a také kovářská dílna v Býčí skále z poloviny 1. tisíciletí před Kristem. Rovněž rané slovanské osídlení zanechalo památky po zpracování lehce tavitelných rud. Hutnické dílny z okolí Adamova přispěly k rozvoji Velké Moravy v 8. – 9. století. Ve středověku pracovaly hamry na březích Svitavy a Křtinského potoka. Osada patřící novohradskému panství, které v letech 1371 – 1414 drželi moravští markrabí, měla název Hamry. Přes období držení pánů s Boskovic přešla roku 1597 do majetku Lichtenštejnů. V 17. století zde pracovaly již dvě vysoké pece a kujnicí výhně. Název obce Adamov (Adamsthal) po Janu Adamovi Ondřejovi z Lichtenštejnu je v listinách uváděn od roku 1679. K rozmachu železářství přispělo kolem roku 1743 vybudování dřevouhelné Františčiny huti u Křtinského potoka. U ní vznikla dělnická kolonie a osada Josefov a Karlov. Adamov se stal samostatnou obcí v roce 1832. Významným popudem pro přechod od tradiční železářské výroby k rozvoji strojírenství bylo vybudování železniční trati Brno – Česká Třebová (otevřena 1. 1. 1849).

V šedesátých letech 19. století došlo k přestavbě železáren a vybudování strojírny na výrobu hospodářských strojů. V roce 1890 byl zde vyroben podle návrhu vídeňského mechanika Siegfrieda Marcuse první automobil v Rakousku-Uhersku. Strojírny se stále rozvíjely, měnily majitele, až se posledním majitelem před druhou světovou válkou staly Škodovy závody v Plzni. V období 2.světové války se naplno rozjela zbrojní výroba. Pracovali zde především totálně nasazení občané.Na konci války Němci zničili téměř celý závod. Nezměrným úsilím zaměstnanců byla výroba ve strojírnách obnovena. Název Adamovské strojírny měla firma od roku 1952, název ADAST a.s. od roku 2003. Čerpací a měřicí technika pro pohonné hmoty je vyráběna ve firmě Adast Systems, a.s. V uvolněných prostorách po ADASTu působí řada dalších firem.

K výraznému rozvoji Adamova docházelo především v období 50. až 80. let, kdy postupně vznikala nová sídliště. Významný byl i růst počtu obyvatel. Rozvíjela se síť škol, obchodů, služeb a kulturních zařízení. Díky tomuto rozmachu byl Adamov 1. 7. 1964 povýšen na město. V současné době zde žije téměř 5 000 obyvatel.

Rozvoj města se nezastavil ani v posledních letech. Uskutečnila se přestavba části internátu bývalého učiliště na byty, další část budovy byla rekonstruována na mateřskou školu.Byla též rekonstruována budova bývalé školky a vybudován dům s pečovatelskou službou pro seniory. Významná pro současnost i budoucnost byla také rekonstrukce a intenzifikace čistírny odpadních vod. Rozvíjí se oblast školství, kultury, tělovýchovy a sportu.

Demografické údaje

Soubory cookies umožňují správné a úplné používání webových stránek

Další informace zobrazíte kliknutím na Informace o cookies.