Bílá je obec nacházející se v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji a je jednou z nejmladších beskydských obcí. Vznikla až v roce 1951 rozdělením obce Ostravice. Obec leží na moravské straně historické moravsko-slezské zemské hranice.

Hledat firmy v obci Bílá, část obce Bílá
Můžete zadat název firmy, IČ, nebo popis činnosti. Zkuste například restaurace
přidat firmu
Nabídka práce v okolí 30 km 453 firem

MSP-GLOBAL s.r.o. - Dobrá č. 24025,67 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Zkušebnictví, kontrola

ALL COMPANY s.r.o. - Dobrá č. 24025,67 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Elektroinstalační práce, revize

VÚHŽ a.s. - Dobrá č. 24025,67 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Automatizace, řízení

SEMITA-DS s.r.o. - Veřovice č. 17125,68 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Dopravní stavby

KOVOK KOPŘIVNICE, s.r.o. - Mniší č. 230, Kopřivnice25,69 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Obrábění

TECHNOSVAR a.s. - Na Hrázi 2298, Místek, Frýdek-Místek25,75 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Obrábění

CHARITNÍ PEČOVATELSKÁ SLUŽBA - Beskydská 124, Místek, Frýdek-Místek25,75 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Domovy pro seniory, pečovatelské služby

SOŠ Frýdek-Místek - Na Hrázi 1449, Místek, Frýdek-Místek25,78 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Střední školy

BEMPO-S, spol. s r.o. - Vlčovice č. 150, Kopřivnice25,81 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Nákladní doprava - lehká, střední

ASIAN ZEN - Pavlíkova 277, Místek, Frýdek-Místek25,89 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Lázeňské a ostatní služby

ŠKOLNÍ A VÝCVIKOVÉ ZAŘÍZENÍ HZS ČR-středisko Frýdek-Místek - Pavlíkova 1479, Místek, Frýdek-Místek25,99 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Střední odborná učiliště

MĚSTO Jablunkov - Dukelská 144, Jablunkov26,00 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Městské úřady, magistráty

MĚSTSKÁ POLICIE Jablunkov - Hasičská 1120, Jablunkov26,01 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Městská policie

M-9, s.r.o. - Dlouhá 1092, Návsí26,05 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Topení - materiál, spotřebiče - prodej, montáž

ŘEZNICTVÍ H + H Frýdek-Místek - 1. máje 396, Místek, Frýdek-Místek26,08 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Masné výrobky - maloobchod

VÝCHOVNÝ ÚSTAV OSTRAVA-HRABŮVKA pracoviště Frýdek-Místek - 28. října 1885, Místek, Frýdek-Místek26,18 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Domovy, ústavy

MŠ SNĚŽENKA - Josefa Lady 1790, Místek, Frýdek-Místek26,19 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Mateřské školy a jesle

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM - 28. října 1884, Místek, Frýdek-Místek26,19 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Zdravotnictví - poradny

COMMODUM, spol. s r.o. - Valašská Bystřice č. 22526,19 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Stavební firmy - kompletní činnost

MOTOR LUČINA spol. s r.o. - Jamnická 116, Staré Město26,20 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Zámečnické práce, kovovýroba

Historie obce Bílá celá historie

Vznik obce je spojen se správním vývojem území, porostlém původně hlubokým pralesem, které bylo již před rokem 1100 na hranicí českého přemyslovského státu a slezského knížectví opolského. Řeka Ostravice v této části Beskyd rozdělila území na dva odlišné správní celky. Kraj na pravém břehu potoka Černé náležel ke frýdeckému panství.

Území na levém břehu Černé a Ostravice byla od dob Přemysla Otakara II. (r. 1256) předána s celým hukvaldským panstvím olomouckým biskupům a od r. 1777 arcibiskupům.

K osídlování území obce došlo daleko později, teprve v době pasekářské a současně probíhající valašské kolonizace v období 15. až 18. století. Výše položená místa hukvaldského panství byla osídlována od druhé poloviny 16. století, kdy nejprve paseky s výstavbou dvorcových hospodářských usedlostí s pastvinami a horskými rolemi vedly k prosvětlení okolních lesů a vzniku vesnic Ostravice (1581) Čeladná a Trojanovice. S postupující pasekářskou kolonizací se potomci prvních osadníkům obce Ostravice usazovali na obou březích Ostravice a Černé. Současně s pasekářskou kolonizací probíhalo i valašské osídlení. Valašští kolonisté pastevci slovenské, polské, ukrajinské a také rumunské národnosti zavedli na horských stráních Zadních hor salašnické hospodaření, které dalo oblasti významný ráz, který se dochoval do dnešních dnů. Jsou to především enklávy luk a pastvin s dřevěnými stavbami obydlí i hospodářských budov, ale také četné názvy, které se dochovaly z mluvy valašských osadníků (Košárky, Solisko, Grapy, Grúň, Sihly, Gigula, Polana, Ujmisko, Borsučí, Kyčera a další). Také stav lesních porostů zůstal změněn klučením a vypalováním lesů při zakládání sídel a pastvin před staletími i toulavou pastvou ovcí a koz, která lesní porosty devastovala okusem nárostů a kůry stromů i zahušťováním drnu kopýtky dobytka.

Toulavý způsob pastvy byl zakázán v Beskydech až při rozvoji manufakturní výroby na Ostravsku, Frýdecku a Frýdlantsku, při zaznamenaném nedostatku přístupného vhodného dříví v 17. století.

Železná ruda s obsahem železa až 33 % se dolovala až po Bílou a byla zpracovávána v hamrech arcibiskupské společnosti frýdlantských železáren. Hamry potřebovaly velké množství dřevěného uhlí páleného v milířích na místech zvaných uhliska.

Vydání tereziánského Císařského a královského patentu z roku 1754, který chránil les před drancováním těžbou a pastvou bylo základem pro postupné prosazování trvalého lesního hospodaření.

Hlavním zaměstnání v oblasti obce bylo pastevectví a těžká, nebezpečná práce v lese při těžbě, svážení dříví s ručním spouštěním, v zimě na saních a dopravou potahem nebo při jarním tání plavením s pomocí vody zadržované v nádržích zvaných „klauzy“.

Značný význam pro hospodářský rozvoj měla výstavba železnice Frýdlant nad Ostravicí – Bílá, jejíž výstavba proběhla od roku 1905 do roku 1908. Byla náročnou stavbou v horském členitém terénu, spojila horské samoty se světem, přispěla především ke zlepšení dopravy dříví a podpořila také rozvoj turistiky. V létech 1908 – 1910 byla zřízena také úzkokolejná lesní dráha pro dopravu, která umožnila dopravu z Mezivodí na Bílou a v další fázi z Bedřichova klauzu na Mezivodí. Úzkokolejka byla využívána až do roku 1947.

Území obce bylo vzhledem k pohraniční poloze vždy provázeno pohnutým děním. Bylo tomu tak při osídlování území, ale i v době 2. světové války, kdy v celé oblasti lesnatých Beskyd byly podmínky pro partyzánský odboj.

Samostatnost obce Bílá je od roku 1951. V tomto roce byla postavena budova pro středisko pracujícího dorostu, nynější Střední odborné učiliště lesnické.

Místní kronika uvádí jako významné události etapy elektrifikace obce a asfaltování státní silnice z Hlavaté až po rozcestí v Černé (r. 1953).

Významnou změnou byla výstavba údolní nádrže Šance. V roce 1965 byla poslední jízda na trati Ostravice – Bílá, která stavbě přehrady musela ustoupit. Přehrada jen zvýšila vodohospodářský význam oblasti tím, že je významnou zásobárnou vody pro Ostravsko.

V současné době je převážná většina obyvatel zaměstnaných ve zdejších lesních provozech nebo v lesním učňovském školství.

Lesy v majetku státu spravuje podnik Lesy České republiky, zaujímají svou hmotnatostí první místo mezi lesními oblastmi v ČR. Jsou tak srovnatelné s nejproduktivnějšími lesy v Evropě – lesy švýcarskými a rakouskými.

Významné je postavení obce jako turistického a rekreačního centra.

Demografické údaje

Soubory cookies umožňují správné a úplné používání webových stránek

Další informace zobrazíte kliknutím na Informace o cookies.