Bílá je obec nacházející se v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji a je jednou z nejmladších beskydských obcí. Vznikla až v roce 1951 rozdělením obce Ostravice. Obec leží na moravské straně historické moravsko-slezské zemské hranice.

Hledat firmy v obci Bílá
Můžete zadat název firmy, IČ, nebo popis činnosti. Zkuste například restaurace
přidat firmu
Nabídka práce v okolí 30 km 453 firem

NOVOBILSKÝ s.r.o. - Slezská 1992, Frýdek, Frýdek-Místek26,22 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Okna, dveře

BONO AUTO a.s. - Beskydská 2062, Místek, Frýdek-Místek26,22 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Osobní automobily - autorizovaný prodej

BRADOP NÁBYTEK, s.r.o. - Žihla 995, Jablunkov26,24 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Nábytek, bytové doplňky - prodej, montáž

U HUČKY RODINNÁ RESTAURACE - Slezská 1967, Frýdek, Frýdek-Místek26,24 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Restaurace

MUDRA CZ s.r.o. - Jamnická 514, Staré Město26,28 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Tváření

SLEZSKÉ UZENINY Jablunkov - Nádražní 40, Jablunkov26,29 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Masné výrobky - maloobchod

HBP STROJÍRNA s.r.o. - Jamnická 509, Staré Město26,30 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Zámečnické práce, kovovýroba

DOMOV PRO SENIORY FRÝDEK MÍSTEK - 28. října 2155, Místek, Frýdek-Místek26,33 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Domovy pro seniory, pečovatelské služby

NARYNER CONSTRUCTION s.r.o. - Vidče č. 16826,35 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Klempířské práce

ZAMET, spol. s r.o. - Halenkov č. 75426,36 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Stroje, zařízení a součásti - výroba

ZUŠ Jablunkov - Bukovecká 479, Jablunkov26,41 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Umělecké školy

TONI-MOSTY, s.r.o. - Bukovecká 1219, Jablunkov26,42 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Bytový textil

UBYTOVÁNÍ OLEŠNÁ - Nad Přehradou 9, Místek, Frýdek-Místek26,49 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Kempy, rekreační střediska

DVĚDĚTI.CZ - Frýdlantská 150, Místek, Frýdek-Místek26,52 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Hračky - maloobchod

BANYAN BISTRO - Hlavní třída 3274, Frýdek, Frýdek-Místek26,54 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Bistra, rychlá občerstvení

CHODURA-BESKYDSKÉ UZENINY Frýdek-Místek - Příborská 520, Místek, Frýdek-Místek26,54 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Masné výrobky - výroba

HOSPŮDKA U TOMA - Nad Přehradou 2128, Místek, Frýdek-Místek26,55 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Restaurace

MŠ SNĚŽENKA - Svatopluka Čecha 170, Místek, Frýdek-Místek26,56 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Mateřské školy a jesle

KOMFORT AUTO s.r.o. - Příborská 1585, Místek, Frýdek-Místek26,59 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Osobní automobily - servis

ELMECHA MONTÁŽE, s.r.o. - Příborská 1585, Místek, Frýdek-Místek26,59 km

1 pracovní pozice   firma působí v oboru: Elektroinstalační práce, revize

Historie obce Bílá celá historie

Vznik obce je spojen se správním vývojem území, porostlém původně hlubokým pralesem, které bylo již před rokem 1100 na hranicí českého přemyslovského státu a slezského knížectví opolského. Řeka Ostravice v této části Beskyd rozdělila území na dva odlišné správní celky. Kraj na pravém břehu potoka Černé náležel ke frýdeckému panství.

Území na levém břehu Černé a Ostravice byla od dob Přemysla Otakara II. (r. 1256) předána s celým hukvaldským panstvím olomouckým biskupům a od r. 1777 arcibiskupům.

K osídlování území obce došlo daleko později, teprve v době pasekářské a současně probíhající valašské kolonizace v období 15. až 18. století. Výše položená místa hukvaldského panství byla osídlována od druhé poloviny 16. století, kdy nejprve paseky s výstavbou dvorcových hospodářských usedlostí s pastvinami a horskými rolemi vedly k prosvětlení okolních lesů a vzniku vesnic Ostravice (1581) Čeladná a Trojanovice. S postupující pasekářskou kolonizací se potomci prvních osadníkům obce Ostravice usazovali na obou březích Ostravice a Černé. Současně s pasekářskou kolonizací probíhalo i valašské osídlení. Valašští kolonisté pastevci slovenské, polské, ukrajinské a také rumunské národnosti zavedli na horských stráních Zadních hor salašnické hospodaření, které dalo oblasti významný ráz, který se dochoval do dnešních dnů. Jsou to především enklávy luk a pastvin s dřevěnými stavbami obydlí i hospodářských budov, ale také četné názvy, které se dochovaly z mluvy valašských osadníků (Košárky, Solisko, Grapy, Grúň, Sihly, Gigula, Polana, Ujmisko, Borsučí, Kyčera a další). Také stav lesních porostů zůstal změněn klučením a vypalováním lesů při zakládání sídel a pastvin před staletími i toulavou pastvou ovcí a koz, která lesní porosty devastovala okusem nárostů a kůry stromů i zahušťováním drnu kopýtky dobytka.

Toulavý způsob pastvy byl zakázán v Beskydech až při rozvoji manufakturní výroby na Ostravsku, Frýdecku a Frýdlantsku, při zaznamenaném nedostatku přístupného vhodného dříví v 17. století.

Železná ruda s obsahem železa až 33 % se dolovala až po Bílou a byla zpracovávána v hamrech arcibiskupské společnosti frýdlantských železáren. Hamry potřebovaly velké množství dřevěného uhlí páleného v milířích na místech zvaných uhliska.

Vydání tereziánského Císařského a královského patentu z roku 1754, který chránil les před drancováním těžbou a pastvou bylo základem pro postupné prosazování trvalého lesního hospodaření.

Hlavním zaměstnání v oblasti obce bylo pastevectví a těžká, nebezpečná práce v lese při těžbě, svážení dříví s ručním spouštěním, v zimě na saních a dopravou potahem nebo při jarním tání plavením s pomocí vody zadržované v nádržích zvaných „klauzy“.

Značný význam pro hospodářský rozvoj měla výstavba železnice Frýdlant nad Ostravicí – Bílá, jejíž výstavba proběhla od roku 1905 do roku 1908. Byla náročnou stavbou v horském členitém terénu, spojila horské samoty se světem, přispěla především ke zlepšení dopravy dříví a podpořila také rozvoj turistiky. V létech 1908 – 1910 byla zřízena také úzkokolejná lesní dráha pro dopravu, která umožnila dopravu z Mezivodí na Bílou a v další fázi z Bedřichova klauzu na Mezivodí. Úzkokolejka byla využívána až do roku 1947.

Území obce bylo vzhledem k pohraniční poloze vždy provázeno pohnutým děním. Bylo tomu tak při osídlování území, ale i v době 2. světové války, kdy v celé oblasti lesnatých Beskyd byly podmínky pro partyzánský odboj.

Samostatnost obce Bílá je od roku 1951. V tomto roce byla postavena budova pro středisko pracujícího dorostu, nynější Střední odborné učiliště lesnické.

Místní kronika uvádí jako významné události etapy elektrifikace obce a asfaltování státní silnice z Hlavaté až po rozcestí v Černé (r. 1953).

Významnou změnou byla výstavba údolní nádrže Šance. V roce 1965 byla poslední jízda na trati Ostravice – Bílá, která stavbě přehrady musela ustoupit. Přehrada jen zvýšila vodohospodářský význam oblasti tím, že je významnou zásobárnou vody pro Ostravsko.

V současné době je převážná většina obyvatel zaměstnaných ve zdejších lesních provozech nebo v lesním učňovském školství.

Lesy v majetku státu spravuje podnik Lesy České republiky, zaujímají svou hmotnatostí první místo mezi lesními oblastmi v ČR. Jsou tak srovnatelné s nejproduktivnějšími lesy v Evropě – lesy švýcarskými a rakouskými.

Významné je postavení obce jako turistického a rekreačního centra.

Demografické údaje

Soubory cookies umožňují správné a úplné používání webových stránek

Další informace zobrazíte kliknutím na Informace o cookies.